Sök

Mineraler som är bra för träning | Sportporten

Mineraler som är bra för träning - Sportporten

För att kroppen ska fungera behöver vi både vitaminer och mineraler som vi ofta får i oss via vanlig varierad kost. Men för personer som tränar mycket eller ifall man har svårt att äta varierat kan det vara svårt att få i sig alla vitala mineraler.

När vi tränar så ökar kroppens omsättning av mineraler och det kan därför vara en god idé att fylla på med extra kosttillskott för att få ut de där lilla extra av träningen. Men det finns många olika mineraler och det är kanske inte helt lätt att hålla koll på alla olika typer, därför går vi i den här artikeln igenom några mineraler som är bra för träning.

Mineraler som är bra för träning

Vad är mineraler?

Mineraler brukar delas in i ytterligare 2 kategorier som är makroelement och mikroelement. I makro ingår bland annat kalium, kalcium, magnesium och fosor. Medans mikroelementen är bland annat järn, koppar och zink. Makroelementen utgör bara 0,01 % av vår totala kroppsvikt medans mikroelementen som krävs är i mycket små mängder om 100 mg per dag.

Prestation kopplat till mineraler

Brist på mineraler kan påverka vår dagliga prestation, speciellt i samband med träning. I samband med träning är det inte helt ovanligt att det kan uppstå skador på våra muskler vilket kan minska om man har ett bra intag av bland annat vitaminer. Man brukar prata om antioxidativa mineraler som bland annat finns i koppar, mangan och selen.

En del mineraler fungerar för skelettets funktion som bland annat fosfor och kalcium vilket är vitalt för träning och vardag.

2 mineraltillskott som blivit populära i samband med träning

Vi menar på att det är 2 mineraltillskott som blivit allt vanligare och populärare på den svenska marknaden är och det är Magnesium och Zink som vi ofta finner i fitnessbutiker men även på apotek och livsmedelsbutiker.

Magnesium

Magnesium finner vi faktiskt i varenda cell i våra kroppar. Ungefär 60 % finns i skelettet medans resterande del finner vi i bland annat muskler, vätskor och mjuka vävnader. Man kan nästan säga att det fungerar som en slags hjälpmolekyl för många av kroppens biokemiska reaktioner som utför av enzymer. Det kan bland annat handla om att omvandla kost till energi, skapa nya proteiner från aminosyror, reparera DNA/RNA samt att det bidrar till en bättre reglering av nervsystemet mellan kropp och hjärna.

Magnesium bidrar bland annat till att stärka skelettet samt skapa ett bättre immunförsvar. Det är bra för muskelåterhämtning och forskning har visat att det även kan resultera i en bättre kvalité på sömnen. Läs gärna vår artikel där vi har testat och utfört ett magnesium bäst i test.

Zink

Zink påverkar en rad av kroppens olika processer som bland annat immunsystem, hud, hår men även fertilitet. Dessutom är zink bra för vårt centrala nervsystem. Studier har även visat att zink kan hjälpa personer återhämta sig snabbare från bland annat förkylning, sårläkning och det används faktiskt på sjukhus för att läka bland annat hudskador.

Ofta får vi i oss tillräckligt med zink i vanlig varierad kost men ifall man har svårt att äta varierat eller är begränsad av en viss typ av kost t.ex. att man är vegan eller vegetarian så finns risken för brist på Zink. Om du är på jakt efter ett zinktillskott så kan vi tipsa om vår artikel till bästa zink.

Sammanfattning - mineraler som är bra för träning

För att sammanfatta så är mineraler viktigt för vår dagliga prestation och träning. Om man vill att kroppen ska må bra, få en bra återhämtning efter träning samt att stärka ens immunförsvar så är det viktigt att äta varierad kost. Vi hoppas att du har fått mer kunskap om mineraler som är bra för träning.

Gillade du den här artikeln?

Snittbetyg 4.6 / 5. Antal Röster: 7

Victor Eriksson

Victor Eriksson

Hej, det är jag som är Victor och jag är grundaren till sportporten.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *