Sök

Vilka träningsmaskiner tränar vilka muskelgrupper? | Sportporten

Vilka träningsmaskiner tränar vilka muskelgrupper?

Idag kan det vara en djungel mellan olika träningsmaskiner för hemmet där alla har sina för- respektive nackdelar. Om man är på jakt efter en bra träningsmaskin till hemmet men är osäker på vilken maskin man ska leta efter så hjälper vi dig i den här artikeln.

Vi kommer dels berätta vad det finns för olika typer av träningsmaskiner för hemmet och vilka muskelgrupper de är bra för.

Träningsmaskiner i hemmet

Om man till exempel har långt till gymmet, begränsat med tid till träning eller helt enkelt bara vill träna i hemmet så finns det idag flera olika träningsmöjligheter. Tack vare att marknaden vuxit och tekniken gått framåt så är det inte helt ovanligt med träningsmaskiner som man kan ha i hemmet.

Vilka träningsmaskiner tränar vilka muskelgrupper?

Löpband

Ett löpband är kanske den vanligaste träningsapparaten som vi ofta ser flertalet av på våra gym. Löpbanden tränar primärt benmusklerna med framsida lår, baksida lår, vader samt även skenbenets muskler.

Något som många kanske inte tänker på är att löpträning är bra för balans och stabilisering av kroppen vilket inte bara är bra för hållningen men det tränar faktiskt magmusklerna.

En annan muskelgrupp som många glömmer bort men träning på löpband stärker även hjärt- och lungmusklerna som ökar hjärtfrekvensen samt bidrar till en bättre syreupptagningsförmåga.

Crosstrainer

En crosstrainer benämner många som en allsidig maskin som ger en helkroppsworkout samt kondition. De är också väldigt skonsamma då de har en låg påverkan på våra leder vilket kan vara en önskvärt vid till exempel rehabilitering.

Om vi kikar på muskelgrupperna så engagerar crosstrainern flera stora benmuskler som fram- samt baksida lår, rumpmusklerna samt vaderna. En crosstrainer är också bra för hållning, balans och stabilitet vilket gör att crosstrainern aktiverar core (magmusklerna). Tack vare sina handtag så aktiverar maskinen även armar, axlar och övre delen av ryggen.

Precis som med all typ av konditionsträning så aktiverar även crosstrainers hjärt- och lungmusklerna genom ökad syreupptaningsförmåga samt ökad hjärtfrekvens

Träningscykel

Träningscyklar är fenomenala främst när det kommer till att träna benmuskler där man tränar quadriceps, hamstrings samt vaderna. Dessutom aktiverar det rumpmusklerna. Precis som många andra träningsmaskiner för hemmet så är cykling bra för hållning och stabilisering av kroppen vilket ger bra magmuskler.

Många kanske inte vet om det med att träna med cykel ger även en viss träning på armar och axlar då dessa muskelgrupper behöver stabilisera sig mot handtaget på cykeln och därför tränas de.

Något som många inte vet är att det är skillnad på spinningcykel och motionscykel där spinningcykeln liknar en riktig cykel med ett svänghjul medans en motionscykel är en träningsapparat med ett inbyggt motstånd.

Roddmaskin

Roddmaskiner aktiverar fler muskelgrupper än vad många tror. Främst är en roddmaskin bra för ryggmuskulaturen men det är även bra för benmuskler, rumpmuskler, armmuskler (både biceps och triceps) samt axelmusklerna. Precis som med all annan typ av konditionsträning är det även bra för hjärt- och lungmusklerna.

Vilken träningsmaskin är bäst?

Vilken träningsmaskin som är bäst är såklart en subjektiv fråga beroende på vilken träning man gillar samt vilka muskelgrupper man vill träna.

Vi tycker att löpbandet är en vinnare när det kommer till kondition samt hållning. En crosstrainer är bra för den aktiverar många muskelgrupper medans träningscyklar riktar sig in mer på benen och roddmaskinerna har mer fokus på ryggen. Något som är gemensamt för samtliga träningsmaskiner är att de tränar konditionen.

Begränsat med plats eller budget

Om man har begränsat med plats eller budget för en träningsmaskin så tycker vi man kommer långt med mindre träningsredskap som en träningsmatta eller balansplatta vilket inte kostar mycket och man kan träna mycket muskelgrupper utan att behöva gå till gymmet.

Vi vill tipsa om vår artikel där vi testar balansplattor bäst i test.

Vi hoppas att artikeln har varit hjälpsam och att du fått mer kunskap om vilka träningsmaskiner tränar vilka muskelgrupper?

Gillade du den här artikeln?

Snittbetyg 4.6 / 5. Antal Röster: 7

Victor Eriksson

Victor Eriksson

Hej, det är jag som är Victor och jag är grundaren till sportporten.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *